CBR weer in opspraak!

Tientallen reacties bereikten gisteren onze redactie. “Hebben jullie TROS Radar gezien?” Dat hebben wij en we waren natuurlijk niet verbaasd. Niemand is dat eigenlijk… ook niet in de politiek. Het zwijgen van het CBR is veelzeggend, dat weet iedereen in de politiek en dat weten programma’s als 1 Vandaag, Radar en al die anderen ook. Het CBR is gecorrumpeerd en misschien zelfs wel corrupt. Helaas bevestigd de reportage op TROS Radar wat onderzoeksjournalisten vorig jaar ontdekt hebben: het CBR is het toonbeeld van een onbetrouwbare overheid.

Uit de reportage van TROS Radar blijkt eigenlijk hetzelfde patroon als bij de rijopleidingen; het CBR spant samen met een branche om onder druk van het verkrijgen van het rijbewijs de consument onnodig op hogere kosten te jagen dan strikt noodzakelijk voor haar wettelijke taken. In feite is de ‘modus operandi’ hetzelfde; het CBR verwijst de consument naar aan haar gelieerde partners. Consumenten hebben nauwelijks een keuzevrijheid en worden ‘gestuurd’.

Toch valt de reportage van TROS Radar in het niet bij de ontdekkingen die het onderzoeksplatform RIJLEZZ vorig jaar deed binnen het reserveringsplatform TOP van het CBR. Op het moment dat het CBR, na de tweede Corona golf, bekend maakte dat men te kampen had met enorme capaciteitsproblemen verzweeg men ernstige fouten in het CBR reserveringsplatform TOP. Volgens onderzoek van RIJLEZZ werd daardoor mogelijk zo’n 30% van de mogelijke examenplekken onterecht als gereserveerd bestempeld en was het probleem bij het CBR dus veel kleiner dan Alexander Pechtold ons via landelijke media wilde doen laten geloven. Tijdens de laatste lockdown bleek overigens dat rijscholen wel mochten doorlessen en samen het CBR een uitzondering vormden. Daardoor zijn honderdduizenden kandidaten in de eerste en tweede lockdown gedupeerd door de overheid. Mogelijk heeft het CBR daar ook een bepalende rol in gespeeld…

Op dit moment wordt onderzocht of honderdduizenden gedupeerde kandidaten de schade kunnen verhalen op het CBR. RIJLEZZ verwijt ook de grote brancheorganisaties dat zij op de hoogte waren van deze misleiding. “BOVAG moet dit geweten hebben!” aldus een van de onderzoeksjournalisten.

We zien in de rijschoolwereld dat iedereen het liefst de andere kant op kijkt, omdat het CBR klokkenluiders direct uitschrijft. Het oplopende conflict tussen RIJLEZZ en CBR is symptomatisch voor het regenteske gedrag van het CBR. “Kleine rijscholen en zzp-ers beseffen niet eens dat ze onterecht in de tweede lockdown geen omzet konden maken; een gemiddelde gedwongen omzetderving van al snel €10.000,–. Niemand die daar vragen over stelt en ondertussen wel het uurtarief verhogen. Rijscholen en hun brancheorganisaties dansen naar de pijpen van het CBR en de consument betaald de rekening!”

Toch verwachten wij dat de parlementaire enquete die voor 2023 is aangekondigd een unieke gelegenheid wordt om het claimen van de schade op te starten. TROS Radar licht een tipje van de sluier op, maar de werkelijke problemen zijn vele malen groter dan zij hebben onderzocht. Het CBR heeft volgens het onderzoeksplatform een ongekend verdienmodel ontwikkeld waaraan vrijwel de volledige rijschoolwereld, ‘dwangmatig’ meewerkt. Jaarlijks gaat het mogelijk om tientallen miljoenen onterechte omzet door oneerlijke handelspraktijken door het CBR met medeweten van de rijschoolwereld.

“Het heeft wel wat van de woekerpolisaffaire. Iedere rijschool doet er aan mee en niemand durft in te zien dat het niet klopt dat de consument onder valse voorwendselen wordt gedwongen tot een veel te dure rijopleiding. Dat de consument mogelijk wel voor €1000 per rijopleiding benadeeld wordt interesseert niemand. Die woekerpolisaffaire heeft uiteindelijk enorme consequenties gehad in de financiële wereld. ” aldus een van de onderzoekers.

GERELATEERD

CBR Klokkenluider Meer dan 10.000 views Meest gelezen OM POLITIE

Journalist gaat gesprek aan met Enschedese Driehoek in doofpot-affaire CBR!

Op advies van onder andere de minister gaat de op 8 maart 2022 mishandelde klokkenluider/journalist Henrie Kamps na de vakantieperiode het gesprek aan met de Enschedese Driehoek. Kamps wil in een gesprek met de burgemeester van Enschede, een vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie én teamchef Wolter Alberts duidelijkheid over wat hij inmiddels bestempeld als de […]

lees meer
CBR Meer dan 10.000 views Meest gelezen

Zoek de verschillen!

GRONINGEN | Tjeerd P. (32) en Jamie John W. (33) sloegen vorig jaar in de nacht van 18 op 19 augustus een ruit in bij Groeneveld en gooiden vervolgens een molotovcocktail naar binnen… De journalist en zijn vriendin, die op dat moment thuis waren, konden het vuur doven… ENSCHEDE | René en Tom Brünen worden […]

lees meer
CBR Meer dan 10.000 views Meest gelezen

Nationale Ombudsman eist bewijs van CBR

De klacht die voormalig rijschoolhouder en klokkenluider Henrie Kamps in februari heeft ingediend bij de Nationale Ombudsman krijgt een opmerkelijk vervolg. De Nationale Ombudsman wil de verzendbewijzen ontvangen van de aangetekende brieven die het CBR naar de Needse rijschoolhouder heeft gestuurd. “Ja, dat klopt’ zegt Kamps. “Het gaat om brieven die ik persoonlijk van directeur […]

lees meer