
Hoewel veel rijscholen nog maar nauwelijks begrijpen wat er zich bij het CBR in Enschede het afgelopen jaar heeft afgespeeld wordt meer en meer duidelijk dat het conflict rond Rijlezz andere rijscholen aan het denken zet. Rijscholen zijn bezig om te overleven, maar begrijpen de kritiek op ‘het systeem’. Het landelijke samenwerkingsplatform RijschoolProfs.nl zal rijscholen meer en meer informeren over hoe de rijschoolwereld richting 2025/2030 bevrijd moeten worden van de bemoeienis vanuit het CBR.
“Natuurlijk lijkt het nu een heel persoonlijke strijd, maar als we kringgroepen uitleggen waar de kwestie echt om draait dan is er veel begrip voor Rijlezz. Dan zien ook kleine rijscholen en zzp-ers hoe ze straks de dupe zijn geworden van te veel overheidsbemoeienis vanuit het CBR”.
Volgens een van de initiatiefnemers van nieuwe consumentenportals zoals klagenovercbr.nl, cbrklacht.nl, cbrclaim.nl en andere moeten consumentenorganisaties en de rijschoolwereld proberen elkaar te vinden in het bestrijden van de huidige overheidsbemoeienis.
‘Voor rijscholen is er nu al RijschoolProfs.nl. Op dit moment wordt bekeken of we daar straks ook tv-interviews en programma’s voor rijscholen op gaan publiceren. De échte professional wil zich heus wel verdiepen in het ‘nieuwe lessen’. Daar zijn we van overtuigd. RijschoolProfs.nl is overigens geen brancheorganisatie… “
“Kamps zal als journalist/ondernemer betrokken blijven, maar wil zijn persoonlijke strijd met meerdere CBR-betrokkenen meer op de achtergrond uitvechten. En hij zegt een boek te gaan schrijven over de bedenkelijke rol van het CBR in deze miljoenenzwendel” aldus een woordvoerder. Hij blijft als columnist wel zijn visie ‘prediken’.
“Ik zal mij de komende jaren blijven inzetten voor het belang van de jonge consument en daarnaast alles in het werk stellen om in een onderzoek de onderste steen boven te krijgen over wat er gebeurd is bij het CBR in Enschede. Daarbij richt ik mij op de huidige CBR directie en de betrokkenheid van een vijftal medewerkers van het CBR in Enschede; waaronder de examenmanager én kringcoördinator. Dat zal best wel een tijdje duren, maar straks komt er het CCA en over een tijdje zal Pechtold wel vertrekken. Al gaat dit vijf jaar duren… ik heb de tijd en vastberadenheid. En dit soort ambtelijk machtsmisbruik verjaart niet”
Klokkenluider Henrie Kamps in mailreactie aan onze redactie
Volgens de initiatiefnemers moeten consumenten én rijscholen samen strijden voor een eerlijke, goede en voor iedereen betaalbare rijopleiding. “Het D’66 van Pechtold is zo enorm voorstander van Europa. Toch? Waarom zorgen we dan niet dat er Europese richtlijnen komen voor de rijopleiding?”
Wij vragen ons af of onze nieuwe minister begrijpt dat de invloed die het CBR wil afdwingen wellicht niet strookt met de Europese wetgeving en dat voor lang niet iedere jongere de volgens het CBR benodigde €2.750,– betaalbaar is. Dan wordt een rijbewijs iets ‘voor de rijken’. Waar staan we dan met ‘gelijkheid’?
Nu rijden dagelijks een miljoen Polen, Tsjechen, Roemenen, Belgen en anderen EU-medebewoners op onze wegen…. en die hebben vaak maar een heel beperkte rijopleiding gehad. Steeds vaker wonen ze zelfs in ons land. Dat is geen probleem, maar zeker na de opmerkingen van afdelingshoofd Verkeersveiligheid [Geertje Hegeman red.] van het ministerie, dat er nauwelijks onderzoek is waaruit blijkt dat onze rijopleiding het verkeer veiliger maakt, rechtvaardigt een andere opleiding voor het B rijbewijs. In België ben je voor €500 klaar. En bij ons spreekt het CBR over €2.750,– “