Aanrader: rij-instructeur via Jongepier

Ik ken de opleiding van Jongepier niet, maar heb wel gekeken naar het studiogesprek via RijschoolPro en op hun website. Daar begrijpen ze het tenminste…. bij Jongepier bedoel ik dan natuurlijk. Misschien niet de marktleider, iedereen zegt dat de Verkeersacademie veruit de grootste is, maar Jongepier is tenminste op zoek naar vernieuwing…

Een opleider die begrijpt dat we inmiddels in 2021 leven en dat alles dankzij betere leermethodes, betere planning echt wel sneller kan. Tijden veranderen!

Voor mij is het al weer vijf jaar geleden dat ik de opleiding tot rij-instructeur volgde via de Verkeersacademie. Volgens bekenden ‘de beste van Nederland’.

Ter voorbereiding op wat ik noem “project UBERLES” wilde ik mij laten scholen tot rij-instructeur en vijf jaar ervaring opdoen in de branche. Ik had in 2010 met succes mijn bedrijf in streamingvideotechnologie verkocht en wilde op termijn nog betrokken zijn bij iets echt vernieuwends in de rijschoolbranche.

Ik geloofde toen en inmiddels nog meer in een tijdperk (vlak voor of na 2030) waarin een, of maximaal twee, landelijke marktpartijen een hybride rijopleiding aanbieden voor €1.000 in combinatie met een abonnement voor het rijden in een van de (tien)duizenden elektrische sharingcars van hetzelfde bedrijf in ons land. Ik denk aan PON, maar het zou ook de ANWB of een start-up kunnen zijn. Onmogelijk? Kijk maar eens naar de groei van scootersharing zoals ‘GO”.

De leerling boekt dan een UBERLES-auto (of PONLES) die gekoppeld is aan een rijcoach. Zeker nu leerlingen op school bijna standaard tussen 8.00 en 17.00 uur beschikbaar moeten zijn voor lesroosterwijzigingen zal de rijopleider van de toekomst moeten zorgen dat er voldoende lescapaciteit is op ‘buitenschoolse’ tijden.

Je hebt dan als rijopleider wellicht meer parttimers of zzp-ers nodig, omdat er meer capaciteit nodig is na een uur of vijf in de middag. Dat vergt veel nieuwe, jonge, andersdenkende instructeurs. En dat vergt ook een SPOED opleiding zoals Jongepier die nu, onder ‘luid’ commentaar, introduceerde…

Ook moet de rijcoach 2030 (beetje als 2.0 of 3.0) binnen enkele minuten de leerlingen ‘kennen’ zonder deze ooit eerder ontmoet te hebben; in andere branches noemen ze dat een klantvolgsysteem…… Moderne rijschoolsoftware, zoals PlanGO is daar feitelijk al grotendeels geschikt voor…

Ik koos destijds dus voor de klassikale opleiding van de Verkeersacademie in Zwolle; groepsgrootte maximaal 10 personen…. Wat tot ongenoegen van andere deelnemers ‘zonder overleg’ was opgehoogd naar 20. Menig deelnemer klaagde erover dat het eigenlijk alleen maar ging om meer dan €5.000 per deelnemer binnen te halen. Ik wist aanvankelijk niet of dat zo was…

Halverwege de klassikale fase deelde ik die mening en heb dat eigenaar Gijs Kantelberg ook uitgelegd. Hij was blij met positief bedoelde kritiek. “Daar worden we alleen maar beter van…” zei Gijs. Ik dacht later dat Alexander Pechtold en Gijs op hetzelfde college hadden gezeten; zeggen dat je tegen kritiek kunt, maar er simpelweg niets mee doen.

Afijn, wij hebben er destijds zelfs over gesproken hoe het in te toekomst anders zou kunnen en/of moeten. In het weekend … dacht Gijs. Er werden wat afspraken gemaakt en hij huurde mijn vrouwelijke collega voor 10 zaterdagen in vanwege ‘vernieuwing’ in zijn docententeam. Maar een dag voor de zaterdagopleiding zou starten bleek dat Gijs vooral teerde op de ‘roem’ én uitstraling én zelfverrijking. De ingehuurde docente werd, zonder betaling, bedankt en is nu examinatrice bij het CBR. Kosteloos annuleren was kennelijk de standaard bij de Verkeersacademie. En eigenlijk was dat het enigste ‘vernieuwende’ in die tijd….

Gelukkig was het tijdens de opleiding van de Verkeersacademie docent Henk Ruiter (inmiddels helaas overleden) die met een flinke dosis humor zorgde dat we de dagen doorkwamen. Zelf was hij er ook niet tevreden over, maar hij tobde met de gezondheid en moest verder richting zijn welverdiende pensioen.

Bijna de helft van de klas gaf na afloop toe dat de behandelde klassikale materie ook wel in vijf of tien dagen had kunnen worden behandeld in plaats van twintig!

Vanwege de groepsgrootte kwam er nauwelijks tot niets terecht van het praktijkgedeelte van de opleiding (vaak was alleen Henk’s leaseauto beschikbaar en maximaal nog 1 extra). Uiteindelijk werd soms zelfs mijn lesauto, die had ik al aangeschaft, ingezet. En de begeleiding hield feitelijk op na de theorie-examens bij IBKI; vanaf dat moment was er 0,0 begeleiding vanuit de Verkeersacademie.

En laat ik het maar benoemen; in mijn groep had 40% (zeker 8 deelnemers) het moeilijk met de lesstof en de snelheid van het klassikale leren. Uit wat ik hoorde was er eigenlijk geen intake geweest; ik heb ‘m in ieder geval niet gehad.

Misschien is het vak van rij-instructeur daarom ook niet voor iedere, simpele ziel of langdurig werkloze geschikt. Ik wil niet stigmatiserend zijn en misschien is het nu bij de Verkeersacademie anders, maar als het opleiden voor WRM alleen maar een kwestie is van een budget meebrengen vanuit het UWV of een andere bron…. dan komt het niet goed in branche.

Ik merk dat Jongepier wel nadenkt over een andere toekomst, zoals ik zo vaak schrijf op dit blog. Want de branche heeft over enkele jaren een grote behoefte aan goed opgeleide zzp-ers als de traditionele manier van lessen en rijden ophoud te bestaan.

Natuurlijk kunt u ook net als voormalig Videoland franchisers denken dat de videotheek blijft en mensen nooit via het internet een film gaan huur óf zoals taxibedrijven dachten dat mensen alleen maar een taxi huren als het een luxe Mercedes of ander model is met een mooi lichtgevend bord “TAXI” er op……

Ik geloof in grote veranderingen: “project UBERLES” ….

GERELATEERD

Branche CBR CBRClaim Leden Meer dan 10.000 views Uit het land

Landelijk protestdag rijscholen op 17 september bij CBR Enschede!

Het is nog ver weg, maar er zijn plannen om op zaterdag 17 september 2022 een landelijke protestdag te organiseren bij het CBR Examencentrum in Enschede. Het initiatief komt van een grote groep rijscholen uit het land. Het is op die dag exact 1 jaar geleden dat CBR directeur Alexander Pechtold de Needse klokkenluider Henrie […]

lees meer
CBR Klokkenluider Meest gelezen Uit het land

Eindredacteur 1Vandaag reageert geïrriteerd op kritische column!

“Een lachwekkend statement’ zo beschrijft de (adjunct)hoofdredacteur Jeroen Illy van 1Vandaag de column die wij gisteren publiceerden op ons platform. Zo valt te lezen in de mailreactie die de columnist vandaag met de redactie deelt. Onze vaste columnist was gisteren kritisch over traditionele media en noemt daarbij als voorbeelden 1Vandaag en Dagblad Tubantia. Kamps noemt […]

lees meer
CBR Meest gelezen Uit het land

Advocaat Kamps “Wij gaan de politie aansprakelijk stellen voor het hartinfarct van Henrie Kamps”

In sneltrein tempo volgen de ontwikkelingen rond de zware mishandeling van journalist Henrie Kamps zich gisteren en vandaag op. Nu ontvangen wij een persverklaring van de advocaten van de op 8 maar 2022 zwaar mishandelde journalist Henrie Kamps. Kamps werd bij het examenterrein van het CBR door de eigenaar van de grootste rijschool in Enschede, […]

lees meer