Rijlezz ‘blij’ met lockdown

Een nieuwe lockdown bied de spraakmakende rijschoolhouder Kamps de ultieme kans om een toekomstbestendige rijopleiding te testen. Waar de rijschoolwereld en het CBR vooral bezig waren met hun eigen hachie is Rijlezz op 1 september gestart met een testgroep van 10 leerlingen. Voor de leerlingen gaat de lockdown nauwelijks enige impact hebben….

“Natuurlijk ben ik niet blij, maar het is geen verrassing als er weer eentje komt. Misschien heb ik mij er vorig jaar wat meer in verdiept, of ben ik gewend om te denken in ’tegenvallers’.

Ik kom uit een andere industrie [tv en internet red], waar mensen altijd nadenken over vernieuwing, innovatie. Als de John de Mol nu nog steeds zijn geld moest verdienen met Big Brother… tja.

Toen ik tien jaar geleden kennismaakte met de rijschoolwereld viel het mij direct op dat het een van de slechts ontwikkelde branches van ons land is. En het CBR nog erger; met hun papieren oproepkaart, papieren zelfreflectie en TOP reserveringsplatform; gebaseerd op Windows98.

Om erover ‘mee te kunnen praten’ ben ik zelf rijinstructeur geworden. Ook de afgelopen maanden heb ik alleen maar bevestiging gekregen wat ik toen al wist; ergens tussen 2025 en 2030 zal de rijschoolwereld volledig op zijn kop staan…. “

Toen we als rijscholen te maken kregen met lockdowns realiseerde ik mij dat dit nog wel jaren kon gaan duren. Dat rijscholen andere lesconcepten moeten ontwikkelen; toekomstigbestendig dus rekeninghoudend met lockdowns. Dat de branche én het CBR gewoon ‘doormoddert’ dat is de eigen keuze. Daar ben ik niet mee bezig.

Ik heb deze week even een kwartiertje gekeken naar het RijschoolPro Event met daarin Arno Smits van de BOVAG en de roeptoeter van het CBR. Die kopen denken nooit iets via BOL.com, ThuisBezorgd.nl, Booking.com…. nee hoor die hebben volgens mij nog papieren-agenda’s. De rijschoolwereld denkt dat ze de enige branche zijn die blijft wat het is …. Dat mag van mij. Dat is zelfs wel lekker… ze zouden maar bezig zijn met innoveren… Dan wordt het voor een grote investeerder een stuk lastiger om de markt in handen te krijgen…

Het Rijlezz concept werkt twee kanten op; de opleiding stagneert niet en de betalingen lopen door bij de rijschool. Het was daarbij belangrijk dat leerlingen zich beseffen dat het doen van de examens bij het CBR vooral een eigen verantwoordelijkheid is én blijft. Dat het CBR nu geforceerd vasthoud aan ‘gedwongen winkelnering’ is jammer. Maar het is hun wettelijke taak om ‘een ieder’ een plek te verkopen om een praktijkexamen te doen. Bij de theorie begrijpen ze dat wel en bij het praktijkexamen moeten ze er nog een beetje bij geholpen worden. Daar ontmoedigen ze leerlingen om zelf een praktijkexamen te regelen. Daarin gaan de helpdesk-medewerkers van het CBR ver, te ver. Bizar!

Ik zie het lespakket echt los van de CBR examens; leerlingen die Rijlezz hebben gevolgd kunnen dat zelf regelen. En de gemiddelde kosten van Rijlezz liggen daarom al snel €1000,– lager dan het gemiddelde dat het CBR vorige week communiceerde.

Rijlezz is een opleiding waarbij leerlingen tot 30% minder uren in de lesauto maken; dat is duurzaam en betaalbaarder. Dat de hele rijschoolwereld vooral uurtje/factuurtje denkt en het CBR zich bezig houd met het ‘grote graaien’ dat is een businessmodel dat niet past bij de huidige en aanstormende generatie….

De pilot is overigens al gestart vóór al dat gedoe vanuit het CBR, maar eerlijk gezegd heb ik wel de indruk dat het CBR al een tijdje in de gaten heeft dat ook hun slim opgetuigde verdienmodel op zijn eind loopt… door dit soort ontwikkelingen.

De houding van zowel de rijschoolbranche, maar ook van het CBR, bevestigen eigenlijk wat ik al bijna tien jaar weet; de focus ligt zeker niet op de leerling van de toekomst. Iedereen is vooral met zichzelf bezig….

Dat heb ik in mijn loopbaan al vaker meegemaakt… dat werkt niet. Daarom zijn er geen videotheken meer, geen bankkantoren en ga zo maar door.

GERELATEERD

Branche CBR Meer dan 10.000 views Opleiding

Verzet tegen CBR invloed groeit gestaag!

Steeds meer rijscholen in de Randstad overwegen zich uit te laten schrijven bij het CBR als deze de plannen voor een zogenaamde ‘prestatieladder’ doorzet. Het CBR willen rijscholen die een laag slagingspercentage hebben straffen door ze langer te laten wachten op examencapaciteit. Rijscholen zijn niet verplicht om ingeschreven te staan bij het CBR; dat doen […]

lees meer
Meer dan 10.000 views Opleiding

Het grootste probleem bij de oplopende wachttijden is het CBR zelf….

Alexander Pechtold en zijn favoriete ‘nieuwste ontdekking’ Elise Verheij zijn sinds deze week te zien en te horen in een volgende poging om de politiek en buitenwereld te manipuleren, misleiden en vooral de schuld van de oplopende wachttijden bij het CBR bij anderen neer te leggen. Pechtold in beeld en de stem van de Enschedese […]

lees meer
Meer dan 10.000 views Opleiding

EXABIZZ; volgende succesvolle start-up bij UT?

Booking.com, ThuisBezorgd.nl en andere start-ups hadden hun oorsprong op en rond de Universiteit van Twente. En als het aan de investeringsgroep achter de Needse klokkenluider/ondernemer Henrie Kamps ligt gaat dat ook gelden voor EXABIZZ. Het bedrijf gaat jonge mensen helpen bij flinke besparingen op hun theorie- en rijopleiding. De proeftuin wordt; jawel Twente. “Je moet […]

lees meer