‘Rijles’ moet ‘rijonderwijs’ worden?

Steeds vaker lees ik dat ‘rijles’ moeten veranderen in ‘rijonderwijs’. Vandaag maakte de eigenaar van een grote rijopleider ook al de vergelijking met het onderwijs toen ik hem liet lezen hoe ik met mijn rijschool een nieuw, veel betaalbaarder concept aan het uittesten ben met 10 leerlingen; Rijlezz 3.0. Kosten per leerling ongeveer €1.750,– ……

Zolang bijna iedereen die betrokken is bij dat beoogde nieuwe ‘rijonderwijs’ vooral de dure eigen leaseauto(s) voorop stelt hoop ik dat de Tweede Kamer ingrijpt. Of in ‘onze’ termen ‘de handrem aantrekt’!

Het rapport “Van rijles naar rijonderwijs’, waarin Emile Roemer de nodige aanbevelingen doet voor verbetering van de autorijscholenbranche, wordt nu al door bijna alle betrokken partijen gebruikt, misbruikt, om de rijopleiding vooral duurder te maken.

Het CBR (voorop), de Verkeersacademie (waar rijinstructeurs worden opgeleid), maar ook steeds meer (grote) rijscholen beginnen echt te geloven dat het die kant op moet. Achter de schermen is iedereen bezig ‘om de lat nog hoger’ te leggen. Ik denk dat ze vooral meer aan de leerlingen willen verdienen. “De gekte regeert!”

Ik heb een eigen rijschool(tje) en kijk al bijna vijf jaar met verbazing naar die gekte in de autorijschoolbranche. Alles en iedereen die een rol speelt in ‘de branche’ klaagt over een slecht verdienmodel en matige resultaten. Maar niemand zoekt naar vernieuwing of efficiency. Het CBR voorop, of achterop zo u wilt, met Alexander Pechtold als ‘boegbeeld’. Ik ervaar hem meer als ‘stormram’!

Het CBR is, met het rapport in de achterzak, op ramkoers… dat was ook al zo voor de komst van de door velen verguisde ex politicus. De slinkse Pechtold bespeeld alles en iedereen om het CBR nog meer macht (= omzet) te bezorgen. In zijn wereld is (bijna) alles geoorloofd! Liegen en bedriegen moet kunnen…. zelfs op radio of tv.

Ik denk dat het van het idiote is om van ‘rijles naar rijonderwijs’ te gaan als je een rijbewijs voor iedereen beschikbaar wilt houden. En dat je als CBR toch wel heel erg buiten de maatschappij leeft als je vorige week adviseert dat een goede rijopleiding gemiddeld €2.750 per leerling moet kosten. En dat je daarbij vooral moet letten op het CBR slagingspercentage van je rijschool. Een slagingspercentage dat CBR zo’n beetje uit de duim zuigt… ‘stuurt’…

Dat bedrag voor een weekje (in uren) ‘rijonderwijs’ ligt zelfs fors hoger dan wat je als 17, 18 of 19 jarige moet bijdragen (college-geld) voor 1200 uur (40 weken x 30 lesuren?) HBO onderwijs.. toch?

Als je dan toch van ‘rijles naar rijonderwijs’ wilt dan is het misschien goed om eens over het volgende na te denken:

Meerdere CBR-ers hebben mij al eens verteld dat het CBR beleid vooral voortkomt uit de wetgeving dat we in Nederland vrijheid van onderwijs hebben.

Als je dan als CBR, zoals deze week, zegt dat je vind dat de gemiddelde rijopleiding €2750,– moet kosten… waar kan iedereen die recht op dat onderwijs heeft dan de aanvraag indienen om, net als in andere onderwijsvormen, dat gefinancierd te krijgen?

Henrie kamps, rijinstructeur

Wat ik vooral zie is dat zowel autorijscholen, als het CBR niet willen zoeken naar een betaalbare vorm van rijopleiding.

Met het CBR voorop wil men vooral alles en iedereen ‘de fuik’ indrukken en dwingen om bijna €3.000,– uit te geven voor 50 uur rijles inclusief de kosten voor het CBR. En ja, als dat allemaal uren in een lesauto zijn dan is dat net, na aftrek van lease- en brandstofkosten, voldoende voor een modaal inkomen voor de (zzp) rijinstructeur. Want 90% van de branche is zzp-er.

Als je dat rekensommetje dan doortrekt naar het reguliere onderwijs dan zou iedere andere vorm van onderwijs toch echt onbetaalbaar worden?

Dan moet een HAVO of HBO opleiding toch al snel €30.000, €40.000 of €50.000 per leerling per jaar kosten?

Een kind van tien zal nog wel begrijpen dat het dan toch allemaal wel heel veel centjes kost in Nederland om te kunnen autorijden… en dat hij dan maar beter kan leren fietsen…

Stuk goedkoper!!

GERELATEERD

BOVAG Branche Meer dan 10.000 views Tip

Officiële klacht tegen twee agenten Enschedees korps!

Op 8 maart 2022 werd journalist Henrie Kamps bij het CBR Examencentrum mishandeld door de eigenaar van de grootste rijschool van Enschede; René Brünen. Omdat de mishandeling plaatsvond onder de neus van CBR examenmanager Mark Keijsers én twee politieagenten is het verbazingwekkend dat de journalist iedere vorm van hulp werd ontzegd. “De klacht tegen beide […]

lees meer
CBR Klokkenluider Meest gelezen Tip

‘CBR misleiding kost samenleving jaarlijks miljoenen’

Hoewel de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat persoonlijk door mij geïnformeerd is over de misstanden bij het CBR blijft het achter de schermen van het ministerie angstvallig stil. In januari werd minister Mark Harbers, kort na zijn aantreden, al geïnformeerd over de ontdekkingen van onderzoeksplatform Rijlezz. Volgens de onderzoekers verbaasd hen dat stilzwijgen niet. […]

lees meer
Meer dan 10.000 views Tip Uit het land

OMRECHT.nl; nieuw platform!

Vandaag lanceert de Needse journalist Henrie Kamps het initiatief voor een nieuw mediakanaal: OMRECHT.nl; een variant op BOOS. OMRECHT moet in de toekomst, wat de inifitiatiefnemers betreft, uitgroeien tot een platform waarop maatschappelijke misstanden op de kaart worden gezet. “Er worden ‘dossiers’ geopend, afhankelijk van de ‘ervaringen’ van burgers, ondernemers en andere hardwerkende Nederlanders. Die […]

lees meer