
Het overkwam Mark Harbers, onze huidige minister van Infrastructuur & Waterstaat, ook al in mei 2019; nog geen twee jaar geleden. Toen verstrekte Harbers de Tweede Kamer foutieve cijfers over de criminaliteit van asielzoekers. Harbers kwam in het nauw en stapte op als verantwoordelijke staatssecretaris van Justitie en Veiligheid. Vorige week gaf de VVD minister de Kamer wederom foute informatie met betrekking tot de oplopende wachttijden bij het CBR… een politieke doodzonde!
“Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen” is een aloud gezegde, maar niet besteed aan deze minister. Hij is al geruime tijd geleden schriftelijk geïnformeerd over de werkelijke onderzoeksresultaten naar het tekort aan examencapaciteit.
“Mark Harbers en zijn ministerie laten zich overduidelijk leiden door de informatie die ze krijgen vanuit het CBR, maar die is aantoonbaar onjuist. En dat weet hij of dat moet hij weten. Het CBR staat al jaren onder verscherpt toezicht en dus moet de minister de informatie vanuit dit gecorrumpeerde zelfstandig bestuursorgaan laten dubbel-checken.
De Minister heeft ons zelfs met dagtekening ’17 februari 2022′ per aangetekend schrijven laten weten dat hij ‘kennis heeft genomen….’. Daarna bleven nieuwe brieven van ons, bewust, onbeantwoord” zegt onderzoeksjournalist Henrie Kamps.
“Kijk, Mark Harbers is nu eenmaal politiek verantwoordelijk en dus pleegt Mark Harbers politieke zelfmoord door de Tweede Kamer opnieuw onjuist te informeren. Er zijn meerdere oorzaken voor de oplopende wachttijden, waarbij de grootste wel is dat het CBR een zogenaamde TussenTijdse Toets (TTT) verkoopt aan leerlingen van bij het CBR ingeschreven rijscholen.
“Mensen die rechtstreeks een praktijkexamen kopen bij het CBR hebben die mogelijkheid, terecht niet, want de toets is niet meer dan een vrijwillige test op tweederde van de rijopleiding.
En vergis je niet het gaat om honderdduizenden van deze TTT’s per jaar; exact dezelfde capaciteit die het CBR nu mist om kandidaten een praktijkexamen aan te bieden op een redelijke termijn. Ooit bedacht om de leaseauto’s van examinatoren te bekostigen volgens onze bron; CBR coach Henri Vianen.
Directeur Jan Jurgen Huizing formuleerde de TTT vorig jaar september in de beantwoording van onze kritiek als volgt:
[tekst gaat door onder afbeelding]

Het onderzoeksplatform heeft na ontvangst van de brief van Mark Harbers gevraagd om een toelichting, maar daarop heeft de minister niet meer gereageerd.
“Mark Harbers heeft in twee jaar tijd niets geleerd van zijn fouten en daaraan zouden consequenties moeten worden verbonden. Vergeet niet dat honderdduizenden jongeren hier financieel enorm door gedupeerd worden. Langere wachttijden betekenen extra rijlessen, minder kansen op de arbeidsmarkt en ga zo maar door!” zegt journalist Kamps.
