‘Rijschool uitschrijven bij CBR heeft vooral voordelen’

Na een bewogen proefperiode van 26 weken kijkt de Needse klokkenluider Henrie Kamps met tevredenheid terug naar de pilot in de Gemeente Berkelland. Met een groep van 10 leerlingen startte hij een uniek experiment met een modulaire rijopleiding. Het belangrijkste kenmerk is dat de rijschool haar opleiding volledig losgekoppeld heeft van het CBR.

| U bent op 7 december uitgeschreven door CBR directeur Alexander Pechtold, gaat u nu doen alsof dat gepland was?

Nee hoor, maar de oplettende lezer heeft al een maand daarvoor kunnen lezen op uw blog dat ik collega-directeur Jan Jurgen Huizing van het CBR had geïnformeerd dat ik de rijschool per 1 april 2022 zou uitschrijven. Die datum is niet toevallig genoemd door mij….

| Toch was het Pechtold die u uitschreef….

Klopt, maar dat deed hij om anderen redenen dan hij noemde in de brief van 7 december. Ik denk dat Pechtold dacht dat hij een belangrijke ontwikkeling tegen de door het CBR ontwikkelde miljoenenzwendel wilde elimineren.

Dat zal het onderzoek, dat wordt ingesteld door diverse instanties, maar moeten aantonen. Ik wacht het wel af. De publieke opinie doet verder zijn werk wel. Pechtold gaat vertrekken; dat staat al vast, maar dat lost het probleem bij het gecorrumpeerde CBR niet op. Dat probleem was er ook al voor hij daar werd neergezet.

| Toch denkt iedereen op en rond het CBR in Enschede dat u een hekel hebt aan de examinatoren …

Echt niet en dat weet ‘men’ ook. Er zijn er nog steeds wel die, zij het voorzichtig, een hand naar mij opsteken. Zo had ik deze week nog even blikcontact met Michel Haije en dat voelde goed. Ik denk dat iedereen wel weet dat hij, min of meer, op dezelfde wijze is behandeld door bepaalde mensen binnen het ’team’ Enschede.

Veel mensen denken ook dat ik een hekel heb aan Jolande Ulfman; totaal niet. Ik vond en vind haar een prettige examinator. Maar ik vind dat ze gewoon op of na 30 september door de CBR kringcoördinator of examenmanager aangesproken had moeten worden omdat ze, met de oprukkende Delta variant, leerlingen constant de hand gaf. Dat had het CBR in alle stilte kunnen oplossen… voor ik het publiceerde waren al weken voorbij nadat ik de kringcoördinatrice en examenmanager had geïnformeerd.

Ik heb zelfs geen hekel aan de aldoor op het examenterrein rokende Gerben Beuker. En heb het voorval met een leerling die hij na het examen bij hem thuis uitnodigde ook niet laten publiceren omdat ik hem weg wil hebben, maar hij moet zich gewoon aanpassen aan thans geldende normen en waarden. Niet roken in een rookvrije zone en geen grensoverschrijdende gesprekken met jonge, vrouwelijke examenkandidaten.

| Even terug naar de reden voor dit interview… U zegt ‘uitschrijven bij het CBR heeft vooral voordelen’…

Klopt en dat is ook zo. Het scheelt je als rijschool heel veel gedoe en tijd. En hoewel het CBR bij het minste of geringste de kans grijpt om een kandidaat te remmen in een eigen aanvraag werkt het prima als je het op de door RIJLEZZ ontwikkelde methode aanpakt. Het verdienmodel is goed en je bent als rijschool weer vrij in hoe jij je rijopleiding regelt. Leerlingen hebben meer zeggenschap wanneer ze examen willen doen; de rijschool adviseert… meer niet. Gewoon terug naar het oude ‘normaal’.

Het CBR slagingspercentage, dat sowieso vals en misleidend is, valt direct weg en dat bied in de huidige markt vooral veel voordelen. De examinatoren doen gewoon netjes hun werk en als dat niet zo is dan blijkt dat wel uit de (bodycam) registratie.

| Bodycam?

Ja. De rijschool is feitelijk niet betrokken, verantwoordelijk voor of en hoe een leerling de registratie opneemt. Voor €10,– kunnen jonge mensen bij de Action al een bodycam aanschaffen. Verder test de dienst MysteryCam andere methodes om de examenrit, het gesprek met de examinator te registreren. Het belang van een objectieve, integere examenrit is belangrijk. En het CBR komt momenteel, voor zover wij weten, niet verder dan het argument ‘macht’. Dat lijkt mij in 2022 voor de rechtbank geen stand te houden… Maar dat is niet mijn gevecht!

| U denkt echt dat meer rijscholen die gaan doen?

Zeker. Door Corona, inflatie, Oekraine en de oneerlijke handelspraktijken wordt de consument steeds prijsbewust. Natuurlijk is dat een langzaam proces, maar geloof mij dat binnen 1 of 2 jaar de dure rijscholen het niet volhouden. Ik ben er van overtuigd dat in 2025 de rijschoolwereld ‘implodeert’.

GERELATEERD

CBR Klokkenluider Meer dan 10.000 views Meest gelezen OM POLITIE

Journalist gaat gesprek aan met Enschedese Driehoek in doofpot-affaire CBR!

Op advies van onder andere de minister gaat de op 8 maart 2022 mishandelde klokkenluider/journalist Henrie Kamps na de vakantieperiode het gesprek aan met de Enschedese Driehoek. Kamps wil in een gesprek met de burgemeester van Enschede, een vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie én teamchef Wolter Alberts duidelijkheid over wat hij inmiddels bestempeld als de […]

lees meer
CBR Meer dan 10.000 views Meest gelezen

Zoek de verschillen!

GRONINGEN | Tjeerd P. (32) en Jamie John W. (33) sloegen vorig jaar in de nacht van 18 op 19 augustus een ruit in bij Groeneveld en gooiden vervolgens een molotovcocktail naar binnen… De journalist en zijn vriendin, die op dat moment thuis waren, konden het vuur doven… ENSCHEDE | René en Tom Brünen worden […]

lees meer
CBR Meer dan 10.000 views Meest gelezen

Nationale Ombudsman eist bewijs van CBR

De klacht die voormalig rijschoolhouder en klokkenluider Henrie Kamps in februari heeft ingediend bij de Nationale Ombudsman krijgt een opmerkelijk vervolg. De Nationale Ombudsman wil de verzendbewijzen ontvangen van de aangetekende brieven die het CBR naar de Needse rijschoolhouder heeft gestuurd. “Ja, dat klopt’ zegt Kamps. “Het gaat om brieven die ik persoonlijk van directeur […]

lees meer